جدیرترین اخبار :
  • افزایش پرواز های هفتگی فرودگاه چابهار
  • پزشکیان: قرار است از کارشناسان بین المللی برای مشورت دعوت کنیم، به شما اختیارات خواهیم داد
  • قانون اخذ مالیات ارزش‌افزوده در مناطق آزاد، اصلاح می‌شود/ اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت با برنامه‌ریزی جدید/ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است
وزیر راه و شهرسازی:

چابهار؛ سرفصل تعاملات شهر و بندر است

اقتصادی | تاریخ خبر : 98/10/17 | تعداد بازید :2017
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در راستای تعامل هرچه بیشتر شهر و بندر دو اقدام در دستور کار قرار گرفته است، گفت: از لحاظ پیوستگی و تاثیرات متقابل شهر و بندر در طرح‌های جامع و تسریع فعالیت‌های بندری فراتر از حدود اولیه تعریف شده در حوزه زیرساخت دو گام مورد نظر برای تعامل شهر و بندر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با ضرورت تعامل شهر و بندر و نقش آن در توسعه بنادر کشور، اظهار کرد: با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی بنادر که در دستور کار سازمان قرار دارد، دو گام مشخص را برداشتیم؛ اولین گام اینکه در طرح‌های جامع، پیوستگی و تاثیرات متقابل شهر و بندر دیده شده است تا به لحاظ طرح شهرسازی و به ویژه مقوله حمل‌ونقل، زمانی که بار به بندر وارد یا از آن خارج می‌شود برای شهر بار ترافیکی تحمیلی ایجاد نشود و اینگونه زحمتی برای شهروندان شکل نگیرد.

وی ادامه داد: گام بعدی این است که بندر با سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها، فراتر از حدود اولیه خود برای زیرساخت‌ها هزینه کند تا اینگونه شاهد توسعه شهر و بندر، احداث جاده‌های مواصلاتی یا پایانه‌های مورد نیاز باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دو گام در منطقه چابهار در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: علاوه بر این پروژه اتوبان ۲۵ کیلومتری که ریل چابهار به زاهدان نیز از آن کریدور باید عبور کند در دستور کار قرار گرفته و به پیمانکار نیز ابلاغ شده است تا روند عملیاتی پروژه را سرعت بخشد.

گفتنی است با توجه به توسعه حمل و نقل کانتینری و حمل و نقل ترکیبی در دریا و خشکی، نگاه به بنادر به عنوان یک مرکز صرفا تخلیه و بارگیری، نگهداری و انبارداری کالا‌ها تغییر پیدا کرده است و بنادر به عنوان مراکز تجاری و بنگاه اقتصادی که در آن بسیاری از عملیات‌های تکمیلی روی کالا‌های ورودی انجام می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است. همین امرسبب شده تا محدوده پسکرانه بنادر افزایش یافته و به مجموعه‌ای از مراکز صنعتی و تولیدی به منظور افزایش ارزش افزوده کالاه با ایجاد کارخانه‌ها، صنایع بسته بندی، بازاریابی، خدمات مرتبط با کالا‌های تولید شده، ایجاد اشتغال و گردش سرمایه در بنادر تبدیل شود و به همین دلیل نیز تعامل هرچه بهتر شهر و بندر به منظور زندگی مطلوب‌تر شهروندان و رونق تجاری منطقه، بیش از پیش ضرورت یافته است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل